Wat anderen zeggen


Eerst een impressie van de netwerkgesprekken

testimonial image

Dit was een prettig gesprek, waarbij Uno zeer open was over zijn vak en zijn keuzes om dit te gaan doen. Ik werd ook uitgenodigd om een college mee te lopen, zodat ik even kon ruiken aan het vak. Ik heb deze middag als plezierig en informatief ervaren.

Emmy

testimonial image

Fantastisch! Scherp en zeer kundig. Doortastend, luisteren, doorvragen, mensenkennis, meedenken, inschatten, terugkoppelen, linken, verbinden en adviseren. Veel dank Jody!

Tineke

testimonial image

Benno is een enthousiaste verteller. Heeft veel kennis over waarom het wel of niet gaat lukken de volgende stap in je carrière te zetten. Ik dacht ver te zijn in mijn keus maar blijk net voorbij de start te zijn. Met de kennis die ik nu heb zal ik de komende tijd proberen halverwege de helft te halen.

Leony

testimonial image

Goede tips gekregen wat betreft facturering en presentatie, een vakvrouw die mijn situatie herkende!

Teije

testimonial image

Hester heeft mij op prettige wijze meegenomen in het werkveld van de schuldhulpverlening en de projecten die daarmee samenhangen. Tevens heeft zij mij geïntroduceerd bij een aantal gesprekspartners, waarmee ik mijn zoektocht kan gaan vervolgen. Het was voor mij een zeer prettig en waardevol gesprek.

Marja

testimonial image

Een netwerkgesprek tijdens een herfstwandeling door bossen bij Ede. Patrick is heel open en een inspirerende en positieve denker. Hij heeft hele nuttige feedback en inspiratie gegeven (coachend) en daarnaast veel verteld over zijn werk (informatief). Ik had nog wel uren met hem willen praten.

Susanne

testimonial image

Ik heb een heel aangenaam gesprek gehad met Roy. Hij heeft inmiddels een directiefunctie en werkt niet meer in Business Development/ Marketing. Desondanks wil Roy heel graag meedenken mbt waarmee hij mij kan helpen. We hebben concreet afgesproken dat Roy mijn CV bij een aantal connecties voorlegt.

Marco

testimonial image

Maud is een zeer ervaren en bevlogen lerares. Zij gaf mij veel tips, trucks en een goed inzicht in wat er in onderwijs geven allemaal bij komt kijken. Ook weet zij veel van de ROC en andere (V)MBO's in Amsterdam. Maud gaat haar collega op mijn vakgebied vragen of ik een dag mee kan draaien. Bedankt Maud voor het zeer informatieve en goede netwerkgesprek en je meedenken!

Anita

testimonial image

Een fijn gesprek gehad met Marie Louise, een open en vriendelijke persoonlijkheid. Ze praat met veel passie over haar werk bij Delta Lloyd Foundation en kan trots zijn op wat ze daarmee in korte tijd heeft bereikt. Door haar werk heeft Marie Louise met veel verschillende partijen te maken en zo een enorm netwerk opgebouwd. Mogelijk dat ik in de (nabije) toekomst hier gebruik van mag maken.

Cees

testimonial image

Het enthousiasme en de passie die Donald uitstraalt, wanneer hij over zijn werk vertelt, is fantastisch en aanstekelijk. Dit wil ik ook, dacht ik toen. Donald geeft heel goed het proces aan, wat hij doorlopen heeft en de vragen die hij zichzelf gesteld heeft gedurende zijn traject naar nieuw werk. Hij heeft er zelf een boek "Je 2de Carrière" overgeschreven, omdat hij anderen wil helpen om ander werk te vinden. Het gesprek heeft mij geïnspireerd om op een andere wijze naar mijn toegevoegde waarde te kijken en mijzelf de vraag te stellen; Wat motiveert mij nu echt in een bepaalde functie en hoe straal ik dat uit?

Robert

testimonial image

Ik ben content met het gesprek; het heeft mij de informatie gebracht die ik nodig heb in mijn oriëntatie op een baan in het onderwijs. Gesprek vond plaats in een prettige sfeer. Ik vond het tevens aangenaam dat het gesprek plaatsvond op de locatie van de onderwijsinstelling zodat ik mij een beeld kon vormen van de werkomgeving. Kris bood de gelegenheid om het gesprek een vervolg te geven middels een afspraak met een docent. Ook dat heb ik als positief ervaren.

Hans

testimonial image

Het was een open en prettig gesprek o.a. over mogelijkheden en kansen die een ondernemer heeft en wat Kamer van Koophandel hierin kan betekenen. Bedankt nog Saskia voor je tijd, tips en koffie.

Johan

Wat het netwerk zegt

testimonial image

“Als professional weet ik dat het verkrijgen van een nieuwe (andere) baan een kwestie is van “handen schudden”. WFHolland biedt op een innovatieve wijze toegang tot een enorm netwerk van professionals. Een ieder kan dus netwerken in de wereld van zijn of haar keus. Ik weet niet of je het zo mag stellen maar ik ben een “Fan” van het systeem. Ik heb gemerkt dat het zeer goed werkt in de praktijk“.

Rene Winkels

Mobiliteit Coördinator, TMG, NDC mediagroep & Owner DRW Management Services B.V
testimonial image

“WorkForce Holland is DE oplossing voor het faciliteren van netwerkgesprekken. Het biedt de werkzoekende de mogelijkheid om afspraken te maken met mensen in het veld: Zonder gene, zonder koudwatervrees. WFHolland haalt met dit platform drempels weg, die werkzoekenden vaak tegen komen als ze (koud) moeten netwerken. Geniale oplossing, die kansen creëert! 100% MVO. Ik zeg: Doen!”

Irma Noorbergen

Senior Creative Consultant, OTP
testimonial image

“Door iemand te vertellen over je baan en de keuzes die je hebt gemaakt in je werkende leven probeer je een werkzoekende te helpen bij het maken van zíjn keuzes. Leuk om te doen en je steunt er ook nog eens een goed doel mee!”

Bas Kingma

Commercieel directeur Prima Personeel
testimonial image

“Het is een prachtig concept waaraan ik persoonlijk ook een bijdrage kan leveren: Netwerkzoekenden mogelijk het juiste advies meegeven en ondersteuning van het goede doel! Doe mee!”

Hans Buissink

Stagecoördinator Noorderpoort, Noorderpoort College
testimonial image

“Wie kan hier nu nee tegen zeggen? Het is zo sympahtiek, zo van deze tijd. Mensen op een kwalitatieve manier met elkaar in contact laten komen voor de arbeidsmarkt. Heb nu meerdere bezoeken van kandidaten gehad en kan dit iedereen aanraden. Ze scherpen ook je eigen geest. En je hebt bovenal een uurtje dat niet te vergelijken is met de rest van de uren uit je week. Grote aanrader!”

Rafael Redczus van Berkel

Oprichter en eigenaar, N8W8
testimonial image

En ja hoor, het is gelukt. De award gewonnen voor netwerkschakel van het jaar voor WorkForce Holland! Dank je wel voor alle goede beoordelingen van de mensen die ik heb mogen helpen op weg naar een nieuwe baan.

Benno Rijpkema

Onbezorgd Ondernemen - Excellent in veranderen en auteur van de MENS-filosofie
testimonial image

“Dit werkt, zegt het voort. Mooi concept!.”

Menno Oomkens

Ventures & HRM, Investion
testimonial image

“Het WorkForce Holland concept zou wel eens de ideale oplossing kunnen zijn om mensen aan een baan te helpen. Het verschil met een normale sollicitatie is dat je als ondernemer ook direct verder kijkt dan je eigen bedrijf. Bovendien is het voor werkzoekenden een ideale manier om het netwerk uit te breiden, nieuwe inzichten te krijgen en zelfs feedback te krijgen op het gesprek. Wat ik daaraan mooi vind is dat je hier ook daadwerkelijk iemand mee helpt.”

Alex van Ginniken

Entrepreneur
testimonial image

“WFHolland creëert een nieuwe manier van netwerken. Juist daar waar traditioneel solliciteren en netwerken ophoudt, vult WFHolland aan. De perfecte extra link tussen werkzoekenden, werkgevers en.. het Goede Doel! Daarmee bewijst WFHolland dat het vooroploopt in het nieuwe duurzame ondernemen.”

Robert van Tuinen

Business Manager Energyport & Dataport, Groningen Seaports N.V.

Een succesverhaal

testimonial image

Er zijn echt meer banen dan vacatures Ruim een half jaar geleden was Anna van Walbeek op zoek naar een nieuwe uitdaging. Anna heeft de opleiding HBO Facility Management afgerond en nog een jaar Bedrijfskunde gestudeerd. Tijdens haar studie heeft ze altijd met veel plezier bijbanen gehad in de Horeca en Catering. Via via is zij met WorkForce Holland in contact gekomen. Ze was er meteen erg enthousiast over. “Ik geloof in het concept. Je moet erbij zijn nog voordat de vacature daadwerkelijk vrij is, en dat kan alleen door goed gebruik te maken van een netwerk”, licht ze toe. In eerste instantie heeft Anna netwerkgesprekken aangevraagd met vier personen. Eén van deze personen was Elzo de Lange, directeur/eigenaar van het bedrijf EnableMi. EnableMi ondersteunt bedrijven bij het vlottrekken van innovaties. Met zijn meer dan vijftien jaar lange consultantservaring beschikt Elzo zelf ook over een zeer uitgebreid en divers netwerk. Hij heeft Anna dan ook op zijn beurt verder geïntroduceerd bij vier verschillende personen waarvan hij op grond van het netwerkgesprek het idee had dat Anna hiermee wel eens dichter bij haar doel zou kunnen komen. Elzo heeft op zijn beurt de €50 voor het netwerkgesprek gedoneerd aan War Child. Over de diverse netwerkgesprekken vertelt Anna het volgende: “Ik heb veel geleerd van alle gesprekken die ik heb gevoerd. Elk gesprek leverde weer nieuwe inzichten op over welke branche mijn voorkeur heeft en waar nu eigenlijk mijn kracht ligt.” Via Elzo de Lange is Anna mede bij Patrick Beijk op gesprek gekomen. Patrick is eigenaar van de Horecabedrijven Chaplin’s Pub, Mr. Mofongo en sinds kort van The Dogs Bollocks. Op dat moment was grand café en restaurant Mr. Mofongo net bezig een gigantische make-over te ondergaan. In het naastgelegen pand is een uniek horecaconcept gerealiseerd. Een cocktailbar op de eerste etage met een robotarm die de 56 verschillende huisgemaakte likeuren, rums en gin inschenkt uit de acht meter hoge likeurenkast. De cocktailbar, met klassieke cocktails en varianten met een spannende twist, is onderdeel van Mofongo’s Distillery. Deze vernieuwing biedt enorm veel mogelijkheden voor bijzondere groepsbijeenkomsten en partijen. Patrick zag in Anna precies de persoon die zijn team kon versterken, al was er op dat moment eigenlijk nog geen concrete vacature. Inmiddels werkt zij met heel veel plezier bij Mr. Mofongo; deels als 1e medewerker bediening en een aantal dagen per week als Banquetingmedewerker. “Patrick is een hele creatieve ondernemer. Ik krijg veel energie van het samenwerken met hem. Dankzij WorkForce Holland heb ik toegang gekregen tot een netwerk en daarmee een inspirerende en plezierige werkplek gevonden”, besluit Anna.

Anna van Walbeek

Inmiddels Directie assistent Beijk Cateraars (het moederbedrijf van Mr Mofongo)

Verhalen uit de praktijk


Schakelen


Zo meteen heb ik m’n eerste netwerkgesprek. Onlangs hoorde ik Eric Datema spreken over hoe hij
met WFH inspeelt op de veranderende arbeidsmarkt. Heel inspirerend. Ik heb me spontaan
aangemeld voor het netwerk en nu heb ik dus m’n eerste gesprek met een werkzoekende. Zelden
vinden mensen meer een baan door te solliciteren. Als hoofd van de stafdienst P&O in de zorg voor
mensen met een verstandelijke beperking, houdt mij dat ook wel bezig. Ook wij hebben door alle
veranderende regelgeving in de zorg weer te maken met ‘krimp’. M’n telefoon gaat over en de
receptie meldt dat mijn bezoek, voorzien van een bakkie koffie, in de hal zit te wachten. Mooi op
tijd. Ondertussen aan de grote koffietafel in de ontvangsthal bij de receptie, kijkt Nicole om zich heen.
‘Wat een mooie dingen’. De keramieken borden en de schalen langs en op de wand zijn heel
origineel en vrolijk beschilderd. Op de koffietafel staat een etagère met cup cakes van de
langhoudbare soort, want het zijn kaarsen…Grappig! Al die dingen zijn vast gemaakt door cliënten
van Cosis.
Er komt een man energiek de trap afgelopen. ‘Wie moet ik hebben?’, vraagt hij vriendelijk lachend.
‘Ik ben Johan, dus…’. ‘Dan hebben wij een afspraak’, zeg ik. ‘Oh, mooi! Welkom Nicole, loop je met
me mee naar boven?’. Eenmaal aangekomen op de werkkamer van Johan stellen we ons nader aan elkaar voor.
Ik vertel Johan dat ik na 16 jaar werken bij de bank sinds september vorig jaar zonder werk ben.
En hoewel ik vanuit mijn laatste functie ‘mobiliteitsadviseur’ natuurlijk veel weet over het proces
wat er dan bij mensen op gang komt, is het toch anders als je het zelf meemaakt.
Zo ben ik bijvoorbeeld zelf niet begeleid vanuit het werk in de aanloop naar het ontslag. Gelukkig
kreeg ik wel een netwerkkaart. Dat voelde alsof ik toch ook iets extra’s kreeg van m’n werkgever.
‘Ik ben echt benieuwd naar jouw ervaringen met de kaart. Wil je me er eens over vertellen? Ik
vertel hem dat ik aanvankelijk dacht: ‘Ik ga voor mezelf beginnen’. De loopbaancoach van WFH
pakte toen hij dat hoorde gewoon z’n laptop erbij en keek samen met mij wie voor mij interessant
zouden kunnen zijn om het ondernemerschap nader te verkennen.
Door een simpele klik met de muis lieten we vier mensen weten dat ik graag een netwerkgesprek
met hen zou willen. ‘En weet je wat ik vooral zo leuk vind? Dat ik vervolgens door hen werd
benaderd voor een afspraak! Terwijl ik naar huis reed, reageerde de eerste al’.
Het waren hele interessante en leuke gesprekken. Ik ben echt heel veel te weten gekomen over
het werken als zelfstandige. Ik ben er ook achter gekomen dat het allemaal niet zo gemakkelijk is.
Er komt heel veel bij kijken. In de huidige context is het heel lastig om opdrachten te krijgen. Heeft
ook weer met je netwerk te maken.

‘En hoe kom je hier terecht?’, vroeg Johan. ‘In het nieuws hoor ik ook over de vele veranderingen
die er op de zorg afkomen. Tijdens mijn loopbaan heb ik wel eens vaker overwogen in de
gezondheidszorg te gaan werken. Ooit wilde ik kraamverzorgster worden. Mijn persoonlijke
ontwikkeling is wel anders verlopen, maar wie weet kan ik met mijn ervaring rond
mobiliteitsvraagstukken wel iets betekenen voor de zorg’.
Ik wil graag onderzoeken of dat zo is en in welke vorm dat zou kunnen. Ik ben gaan twijfelen over
het zelfstandig ondernemerschap maar misschien kan ik me ook ergens bij aansluiten?
Johan vertelde me vervolgens over iemand die mobiliteitscentra opzet in de zorg en zei dat hij haar
wel wilde benaderen zodat ik met haar ook een gesprek kon hebben. Dat is ook het leuke van deze
netwerkkaart. Je streept een gesprek af én er komt vaak weer een gesprek bij. Ik weet zeker dat ik
‘m minstens zal verdubbelen!
Johan heeft al die tijd voornamelijk geïnteresseerd naar mij geluisterd. Hij vertelt op mijn vraag
wat de vele veranderingen voor zijn werkpraktijk betekenen. Hij schetst de veranderingen en als
vakgenoten praten we over wat dat betekent voor de organisatie. In het bankwezen heerst een
andere cultuur dan in de zorg. Johan ziet vergrijzing en ontgroening, terwijl hij een voorstander is
van divers samengesteld personeelsbestand (en niet alleen op leeftijd). Dan versterk je elkaar.
Hij maakt zich ook zorgen voor de langere termijn: ‘Laten we nu niet een hele generatie voor de
zorg verloren gaan, die we straks weer hard nodig zullen hebben?’ En: ‘hoe kunnen we de
gewenste veranderingen realiseren met deze populatie waarvan een deel behoorlijk ‘verandermoe’
is. De manoeuvreerruimte om met deze problematiek om te gaan, is de laatste jaren door de
aangescherpte regelgeving behoorlijk afgenomen. Ik pleit voor een 62+ regeling voor mensen die
de veranderingen niet meer aankunnen.
‘Hoe maakte jij ruimte in jouw werk bij de bank?’ vraagt hij. Ik vertelde hem het een en ander over
de regelgeving bij de bank en het sociaal statuut dat na vele onderhandelingen met de vakbonden
tot stand was gekomen. Een mooi sociaal statuut dat voor de meeste vraagstukken wel
antwoorden bevatte, maar soms was er toch maatwerk nodig.
Ik vertelde hem een voorbeeld van hoe ik dan op zoek ging naar de ruimte ‘tussen de tralies’ van
de regelgeving. Ik was dan net een vogeltje die altijd wel een vleugeltje tussen de tralies door
kreeg. Daar kon ik dan echt van genieten. ‘Ja, het is mooi als je iets kunt betekenen voor mensen
die in een lastige situatie zitten’, zegt Johan. ‘Ja, gewoon een klein stukje meelopen met die mensen’. Dat is de kern van ons vak en ook van wat professionals in de zorg doen.
Op Johan’s uitnodiging zetten we ons gesprek nog even voort in de kantine, want de lunchpauze
was aangebroken. Zo kon ik meteen ook nog even mooi sfeer proeven, want de lunch bleek te zijn
verzorgd door cliënten van Cosis. Zij stonden trots achter het zelfbedieningsbuffet te kijken wat
hun klanten voor lekkers uit kozen en vulden daar waar nodig de voorraad aan.
Terwijl we genoten van de lunch kwam er nog een cliënt langs voor een praatje aan de hand van
vier foto’s. Ze liet ze trots aan Johan zien. Terwijl ze vertelde over haar inmiddels overleden
moeder, werd haar stem wat verdrietiger. Johan schakelde subtiel over naar het meisje op de foto.
Was dat hetzelfde meisje dat binnenkort jarig is? Jaaaa en dan word ik 50 (!) en dan komt er een
BBQ! Nadat ‘Sarah’ mij nog even de foto’s liet zien vervolgde ze blijmoedig haar pad.
En, dat deed ik zelf ook. Wat een open gesprek was dit. Het voelde meteen goed aan. Ook fijn om
weer eens als vakgenoten onder elkaar te kunnen praten; ik voelde me echt erkend in m’n
vakgebied. Dat smaakt naar meer! De receptioniste wuift me terwijl ze aan de telefoon zit, nog
vrolijk uit. Een paar dagen later ontvang ik een mailtje van Johan met de toegezegde gegevens
voor een nieuw netwerkcontact. Ik maak dezelfde dag nog een afspraak.

Van netwerken, leerkansen maken!
Hoe kunnen we allemaal uit bovenstaand netwerkverhaal iets leren?
De context van een netwerkgesprek is dat er een ontmoeting plaatsvindt die meerwaarde heef voor allebei de gesprekspartners. In dit verhaal zijn Nicole (voorheen werkzaam als
mobiliteitsadviseur bij de ING) en Johan (hoofd stafdienst Cosis) degenen die het netwerkgesprek met elkaar voerden. Reflecteren kan op veel manieren en door heel veel verschillende brillen. Deze keer kies ik er voor te reflecteren op basis van de dynamische kwaliteitszorg* zoals die wordt gehanteerd vanuit de kernwaarden: verbinden, ontmoeten, ontwikkelen en organiseren.
Van verbinden naar ontmoeten
In dit verhaal lezen we hoe de verbinding tussen twee vakgenoten schijnbaar heel gemakkelijk
wordt gelegd. Als we ietsje verder kijken, bereiden beiden zich mentaal voor op de ontmoeting.
Nicole kijkt rond en neemt de omgeving en de sfeer in zich op terwijl ze op Johan wacht. Ook
Johan staat even stil bij de afspraak; een eerste netwerkgesprek op verzoek van WFH.
Ik vermoed dat de sfeervolle hal en de open ontvangst (koffie van de receptioniste en de manier waarop Johan zijn bezoek ‘uitzoekt’) er aan bijdragen dat in het gesprek ook een echte ontmoeting volgt. En het valt op dat beiden betrokken naar elkaar luisteren.
Reflectievragen:
Wat is er zichtbaar in de ontvangsthal van jullie organisatie? Haal jij ook persoonlijk je bezoek op?Hoe laat jij jezelf zien als mens los van je rol in de organisatie? Of juist in relatie tot die rol?
Hoe vraag jij aandacht in een tweegesprek? Hoe geef jij aandacht? Hoe ontvang je aandacht?
Van ontmoeten naar ontwikkelen
Daar waar het ontmoetingspunt is bereikt, zijn (volgens Paulo Freire, Braziliaans pedagoog) geen totaal wetenden, ook geen totaal onwetenden, er zijn slechts mensen die samen met anderen,
meer te weten komen dan ieder van hen al weet. Dat is de kunst van samen smeden
(samenwerken). Kunst laat zich nimmer afdwingen. De ene dag lukt het beter dan de andere dag.
Nicole en Johan praten over de context waarin organisaties zich momenteel bevinden. Zij wisselen vanuit hun verschillende achtergronden van gedachten. De gelegde verbinding maakte dat zij elkaar oordeelsvrij dingen durfden te vragen. Zo kwamen beide meer te weten over de verschillende organisatieculturen en de wisselwerking met veranderende omgeving/maatschappij.
Johan biedt spontaan aan om even contact te leggen met iemand waar Nicole wellicht meer te
weten kan komen m.b.t. het opzetten van mobiliteitscentra in de zorg. Zo gaat het wel vaker. Vanuit verbinden groeit het vertrouwen zodat er een echte ont-moeting ontstaat en van daaruit gaan mensen delen en co-creëren.
Reflectievragen:
Hoe zet jij jezelf in als instrument voor de ander? Wat heb jij daar voor nodig?
Van ontwikkelen naar organiseren
Johan organiseert daadwerkelijk dat Nicole er nog een netwerkgesprek bij krijgt. Deze
netwerkschakel is een ‘externe’ die in meerdere zorgorganisaties werkervaring heeft in het
vakgebied van Nicole.
Reflectievragen:
Welke vragen zou jij meenemen naar het volgende netwerkgesprek als jij Nicole was?
Welke mogelijkheden zie jij om iemand vanuit verschillende perspectieven kennis te laten makenmet de branche waarin jij werkt?
Met welke branche zou jij weleens (nader) kennis willen maken? Hoe kun je dat organiseren?

Over de auteur
Gea Koren is verhalenvanger en narratief coach. Luisterend naar het zelfverhaal van mensen gaat ze in dialoog over de groeikansen voor professionals en organisaties. Gea verzamelt al jaren werkverhalen die zij anonimiseert en voorziet van een professionele en uitnodigende reflectie. Zo ‘tovert’ zij menig werkverhaal om tot leerkansen voor iedereen.


Comfortabel onderweg

Met enige vertraging komt de trein het station van Den Bosch binnengereden. Ik werk me geduldig door de drukte op het perron en het lukt me zowaar om een minder volle coupé van het achterste treindeel binnen te glippen. Nadat de deuren zijn gegaan, komt de trein in beweging en verlaten we het weer lege perron.
Nadat ik me in een hoekje bij een raam heb genesteld, blik ik tevreden terug op het netwerkgesprek dat ik zojuist met Maaike had. Zij is de tweede persoon die ik via mijn netwerktegoedkaart heb gesproken.
Echt heel leuk en goed zo’n netwerkkaart. In de praktijk merk ik dat het me veel meer brengt dan dat ik van tevoren kon bedenken. Op advies van m’n loopbaancoach van WorkForce Holland sprak ik met Maaike af.
M’n coach vertelde dat Maaike naast haar reguliere werk als fysioloog ook geleidelijk aan bezig is haar eigen bedrijf voor coaching op te bouwen. Ik ben daar wel benieuwd naar want als ondernemersdochter kriebelt het soms bij mij ook wel eens om zoiets te gaan doen. En als HRM-er weet ik natuurlijk ook dat de arbeidsmarkt de laatste jaren enorm veranderd is. Ik hoef nu niet weg of zo, maar het is altijd goed om na te denken over de toekomst.
Niet alleen deze treinreis zet me letterlijk in beweging. Terwijl ik naar buiten kijk, bedenk ik me dat ik mij vaker nieuwe landschappen begeef of dat ik ze bekende landschappen met andere ogen dan voorheen bekijk. Reizen is een mooie metafoor voor het op pad gaan om netwerkgesprekken te voeren. Dat brengt me in nieuwe (werk)gebieden en m’n eigen omgeving wordt ruimtelijker.

Van mijn loopbaancoach heb ik vooral geleerd dat je ook kunt denken door te doen. Ik merk in ieder geval dat de netwerken gesprekken het denken versnellen, want ik belandde eerder nog wel eens in de ‘mitsen en de maren’. Dat hield de beweging tegen, zeg maar. Daar ben ik in veranderd; ik ben meer ‘open-minded’ geworden.
Wel mooi trouwens hoe Maaike het in kleine stapjes aanpakt. Ze gaf ook wat tips voor betaalbare workshops en ik ga nog met iemand praten uit Maaike’s netwerk.

Ik krijg er steeds meer lol in netwerken en merk ook in m’n eigen kring dat de gesprekken over andere dingen gaan dan voorheen. Ik durf mezelf wat meer te laten zien.
Wat ik net hoorde van Maaike maakt het ook minder spannend, want ik realiseer me dat ik niet in één keer een grote stap hoef te maken. Dat is maar goed ook want een eigen bedrijf opzetten is veel werk dat werd mij ook wel duidelijk uit hetgeen Maaike vertelde.

Zo’n stap voor stap aanpak zou mij ook beter passen. Meteen helemaal gaan voor het ondernemerschap past niet zo goed in mijn huidige levensfase. Als alleengaande moeder wil ik dat risico tenminste niet nemen. Van Maaike leerde ik dat ik de ‘wachttijd’ wel kan benutten door ondertussen te investeren in mezelf, te ontdekken wat ik dan zou willen en als je dat weet te zoeken naar een vorm om vast wat ‘warm te draaien’.
Wat een cadeautje deze netwerkkaart van m’n werkgever. Het brengt me op allerlei ideeën. Niet alleen voor mezelf maar ook voor de organisatie. Ik neem me voor het onderwerp duurzame inzetbaarheid opnieuw te agenderen. Als HRM en als management is het van belang dat we onze medewerkers enthousiasmeren en stimuleren om te netwerken. Daarmee bevorderen we in ieder geval de competentie ondernemen en de gezamenlijke verantwoordelijkheid om duurzaam inzetbaar te blijven binnen óf buiten onze branche.
De trein mindert vaart. Oh, ik ben bijna alweer thuis. Ja hoor, de luidspreker komt krakend tot leven: ‘dames en heren we naderen station Utrecht Centraal eindbestemming van deze trein. Voor andere bestemmingen dient u hier over te stappen’.
Zo, is het maar net voor mij is dit (netwerk)avontuur nog niet ten einde daarvoor vind ik het veel te leuk!
Van netwerken, leerkansen maken.

Reflecteren kan op veel manieren en door heel veel verschillende brillen. Deze keer kies ik er voor te reflecteren op basis van de 5 W-Effectuation principes van WorkForce Holland. Ik beschrijf deze principes kort en eindig deze keer met slechts twee reflectie vragen voor jou als lezer.

1. Bird in the hand principe
of in het Nederlands: ‘Beter één zwaluw in de hand dan tien in de lucht’. Creëer werk naast het zoeken en signaleren ervan. Wacht niet op de ultieme baan maar kijk naar wat nu al mogelijk is. Start met wie je bent, wat je weet en wie je kent. Begin met te kijken wat je al hebt, welke vaardigheden, middelen en mensen in je netwerk (of dat van WorkForce Holland).

2. Affordable loss principe:
Wat is werk mij waard? Neem het risico dat je kunt dragen. Met het Affordable Loss principe leer je na te denken over hoe ver je wilt en kunt gaan afhankelijk van je situatie. Kleine stapjes voorwaarts en niet gelijk de hele route plannen. Deze laat zich namelijk niet voorspellen!

3. Crazy Quilt principe:
Een Quilt is een lappendeken. Bij dit principe gaat het om samenwerken, netwerken met anderen. De kunst is om je netwerk uit te breiden. Netwerkpartners zijn een bron van nieuwe ideeën en maken het mogelijk om nieuwe mogelijkheden te creëren.

4. Lemonade principe:
Van sceptisch beoordelen naar creatief verbinden. Sta open voor verrassingen en benut ze in je voordeel. Zie ze als een nuttige toevoeging en niet als te mijden hindernissen. Succesvolle mensen houden zich juist niet krampachtig vast aan een vooropgezet plan, maar maken toevallige gebeurtenissen in een onzekere omgeving tot een hefboom van nieuwe kansen. Als de wereld je citroenen brengt, moet je niet in het bitter bijten maar juist limonade maken!

5. Pilot in de plane principe:
Bewegingsvrijheid, vertrouwen en verantwoordelijkheid; regisseur van je eigen loopbaan! Bij dit principe, waar alle voorgaande principes bij elkaar komen, staat centraal dat een netwerker als een zelfsturend persoon de toekomst vormgeeft. Creëer de toekomst met de talenten die je al hebt, durf te experimenteren en maak gebruik van zelfgekozen maatjes.
Deze keer slechts twee reflectievragen:
Wat zie jij als je door deze reflectiebril kijkt naar het verhaal van Marieke? Wat zou een netwerkkaart jou op kunnen leveren met oog op jouw duurzame inzetbaarheid?

Over de auteur
Gea Koren is verhalenvanger en narratief coach. Luisterend naar het zelfverhaal van mensen gaat ze in dialoog over de groeikansen voor professionals en organisaties. Gea verzamelt al jaren werkverhalen die zij anonimiseert en voorziet van een professionele en uitnodigende reflectie. Zo ‘tovert’ zij menig werkverhaal om tot leerkansen voor iedereen.